Przyjaciele

My jesteśmy PRZYJACIELE. Do przedszkola, co dzień rano idziemy z buzią roześmianą.
Razem z naszymi paniami pilnie się uczymy, śpiewamy piosenki i w kole tańczymy. 
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy, zabawkami zgodnie się dzielimy.  
W przedszkolu  się nie nudzimy, dlatego bardzo je lubimy.


 

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ

GRUPA 5 –LATKÓW PRZYJACIELE

1.       Moja miejscowość, mój region - zapoznanie z herbem swojej miejscowości.

2.       Moja ojczyzna - poznawanie historii powstania Warszawy.

3.       Łąka w maju - zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami.

4.       Święto rodziców - zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności.     

 

   Najpiękniejsze miejsce świata

  

 

Są na całym świecie miasteczek tysiące

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

tam domki, łąki, pola, rzeczki.

 

Ref.:A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.

Tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata,

w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

 

Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

 

Ref.: A ja mieszkam…

Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.

Ja także kocham miejsce swoje.

Ref.: A ja mieszkam…

 

 

    Małe Miasteczko  

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.


Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

 

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.


 


Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc kwiecień 2021

1. Wiosenne powroty – rozwijanie mowy, poznawanie nazw ptaków

2. Wiosna na wsi – poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka

3. Emocje – poznawanie stanów emocjonalnych, sposobów radzenie sobie z nimi

4. Dbamy o przyrodę – kształtowanie postaw proekologicznych

 

Dbaj o przyrodę

 

Kochamy naszą planetę,

 

przecież na niej mieszkamy,

chcemy, by była piękna,

dlatego o nią dbamy.

 

Nie zaśmiecamy lasów,

w nich żyją zwierzęta,

to nasi przyjaciele,

każdy z nas o tym pamięta.

 

Chcemy mieć czystą wodę

 

w jeziorach i oceanach,

chcemy, by słońce świeciło

na czystym niebie dla nas.




Wołanie wiosny

 

I. Dzisiaj w drodze do przedszkola

już zielone były pola,

a bociany klekotały,

bo na łąkę przyleciały.

 

Ref.: Zielona wiosenka nas woła,

zielona panienka wesoła.

W oczy świeci nam

złotym słońcem

i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)

II. Na gałązkach pierwsze pąki,

a na pąkach pierwsze bąki.

Żabki skaczą, a skowronek

śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

 

Ref.: Zielona wiosenka…

 

III. Na spacerze zobaczymy,

czy już nigdzie nie ma zimy.

Teraz wiosna rządzić będzie,

z czego bardzo się cieszymy!

 

Ref.: Zielona wiosenka…




ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MARZEC

GRUPA 5 –LATKÓW PRZYJACIELE

 

1.Zwierzęta dżungli i sawanny: poznanie nazw i zwyczajów egzotycznych zwierząt żyjących w dżungli i na sawannie

2.Zwierzęta naszych pól i lasów; poznanie nazw i zwyczajów zwierząt żyjących na polach i w lasach

3.Marcowa pogoda; określanie i opisywanie zjawisk atmosferycznych zachodzących w przyrodzie

4.Wiosenne przebudzenie; rozpoznawanie i określanie oznak wiosny

5.Wielkanoc; poznanie tradycji i obrzędów związanych ze świętami Wielkiej Nocy






Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
na miesiąc luty 2021r.

Blok tematyczny:

1.      Bezpieczeństwo zimą - wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych, dostosowanie ubioru do warunków pogodowych.

2.      Muzyka wokół nas – rozpoznawanie i nazywanie wybranych instrumentów muzycznych, dostrzeganie piękna muzyki.

3.      Nie jesteśmy sami w kosmosie - utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego.

4.      Mój wymarzony zawód – usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów.

 

Kto to?

Na podwórko już od rana
dziwny gość zawitał.
Nie rusza się, nic nie mówi,
o nic się nie pyta.
Twarz okrągła, nos – kartofel,
oczy – dwa węgielki,

szyi nie ma, nóg nie widać,
a jak beczka wielki.
Koszyk stary jak kapelusz
ma na czubku głowy.
Kto to taki? Czy już wiecie?
To… (bałwan śniegowy!).

 Zimowe zabawy

I. Hej, koledzy, koleżanki,

chodźmy na saneczki,

kto odważny, niech na nartach

szusuje z góreczki.

Ref.: Świat zasypał śnieg,

wkoło zima biała.

Czas pobawić się śnieżkami,

czas lepić bałwana!

Każde dziecko o tym wie,

ma bezpiecznie bawić się! (parlando)

II. Lodowisko jest przy szkole,

tak się pięknie błyszczy.

Już dziewczynki i chłopaki.

zakładają łyżwy.

Ref.: Świat zasypał śnieg...

Każde dziecko o tym wie,

ma bezpiecznie bawić się! (parlando)

III. Nikt nie zmarznie dziś na mrozie,

słońce w buzie grzeje.

Dzieci bawią się radośnie,

pan bałwan się śmieje.

Ref.: Świat zasypał śnieg...

Każde dziecko o tym wie,

ma bezpiecznie bawić się! (parlando)




ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ 2021 

 

1.     MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA: zapoznanie z następstwem czasu, poznawanie nazw miesięcy

 

2. W KRAINIE BAŚNI: wzbudzanie zainteresowania literaturą, słuchanie i wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękno języka polskiego

 

3.     MOJA BABCIA I MÓJ DZIADEK: nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, kształcenie umiejętności okazywania szacunku osobom starszym

 

4.     POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ: rozpoznawanie i nazywanie ptaków zimujących w naszym kraju, wdrażanie do pomocy zwierzętom w trudnych zimowych warunkach



Moja Babcia


Jestem sobie wnuczka mała,
moja babcia jest wspaniała.
Zna tuziny pięknych bajek,
których słucha się wspaniale.

Gry, zabawy, wyliczanki
różne wiersze, zgadywanki.
Umie z klocków stawiać wieże,
dobrze gra na komputerze.

Zawsze zgrabnie piłkę łapie,
aż się na nią gapią gapie.
Zimą bierze mnie na narty.
Kocham babcię to nie żarty!



Gawron

Chociaż gawron trochę siwy,

ale jeszcze urodziwy.
Stąpa dzielnie, pierś wypina, 
jeszcze go się humor trzyma. 
Gawron, gawron, gawronie, 
drepczesz ładnie koło mknie!
Ja cię lubię, a ty mnie, 
gawron, gawron, gawronie!

A gdy wraca z pól szerokich, 
stuka dziobem w szyby okien.
Nalatałem się po świecie, 
wpuśćcie mnie do domu, dzieci!

Gawron, gawron, gawronie, 
drepczesz ładnie koło mknie!
Ja cię lubię, a ty mnie, 
gawron, gawron, gawronie!




Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc  grudzień                                                                                                          

1.        Jak wyglądał świat przed milionami lat – poznanie wyglądu oraz nazw wybranych dinozaurów.

2.       Idzie zima ze śniegiem- zapoznanie dzieci z nową pora roku oraz sportami zimowymi. Zwrócenie uwagi na bezpieczne zabawy zimą.

3.       Idą święta- zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia.

4.       Przyjaźń- kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji.

5.       Nowy Rok – zapoznanie dzieci z pojęciem czasu. 

 

Wigilia

Już choinka pięknie przystrojona

i na sianku opłatek spoczywa,

mama głośno do stołu zaprasza,

bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.

 

Wszyscy sobie życzenia składają,

najpiękniejsze, świąteczne i szczere,

babcia nawet łezkę uroniła,

bo jest miłość, radość i wzruszenie.

 

A gdy znikną ze stołu pierogi,

kluski z makiem i zupa grzybowa,

wtedy czas rozpakować prezenty

i radośnie, wspólnie kolędować.

 

 

 

 

Domowe święta

 

Lubię, kiedy grudzień

biega już po świecie,

bo niedługo święta,

sami rozumiecie.

Zbierze się rodzinka tu,

przy świątecznym stole,

gwiazdka w górze, my – na dole,

razem w blasku świec.

 

Ref.: Święta z choinkami, święta z prezentami,

pełne ciepłych rąk i serc, co grzeją w krąg.

Święta z życzeniami, święta z kolędami,

święta zawsze są tam,

gdzie jest mój dom,

tam gdzie jest mój dom

 

Lubię granie dzwonków

i w światełkach miasto.

Gdy choinkę stroję,

z kuchni pachnie ciasto.

Chodzę na paluszkach

i mikołaja szukam.

W szybę okna lekko stukam,

by przyjechał dziś.

 

Ref.: Święta z choinkami…

 

III. Gdy polecą płatki

ze śnieżnego nieba,

czuję, że do szczęścia

tak niewiele trzeba.

Troszkę przytulenia

z cudowną mą rodzinką,

niespodzianki pod choinką –

oto magia świąt!

 

Ref.: Święta z choinkami…


Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo - dydaktyczne na miesiąc listopad 2020

1.     Moja rodzina - budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom.

2.     Mój dom - utrwalanie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu; poznawanie zwyczajów kotów i psów.

3.     Moje prawa i obowiązki - uświadamianie dzieciom ich praw.

4.     Moje zdrowie i bezpieczeństwo - zachęcanie do zdrowego stylu życia; zachęcanie do dbania o czystość.

 

 

Mama i tata

 

 Mama i tata to świat nasz cały –

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały;

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

 

loty huśtawką, prawie do słońca,

   oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, kochany Tato,

                                dzisiaj dziękować chcemy wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

                                  i wszystkie psoty nam wybaczacie



Moja Mama


Moja mama tak świetnie gotuje,

na komputerze się zna.

I o świecie wie prawie wszystko,

taka mama to prawdziwy skarb.

 

Ref.: A kiedy mocno przytuli do serca,

wiem, że mnie kocha jak nikt.

I ja mamę kocham najmocniej jak umiem,

ze wszystkich swoich sił.

 

Tylko mama podpowie, doradzi

i zawsze pomoże mi,

bo jest blisko, bo jest tuż obok,

wciąż mnie uczy, jak dobrze mam żyć

 

Właśnie ona prowadzi przez życie,

mam przecież tak mało lat.

Mówi, co złe, a co jest dobre,

z moją mamą poznaję ten świat.



 Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik 2020r.

          1. Idzie jesień… przez ogród i sad – rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów.

          2. Idzie jesień… do zwierząt – poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy.

          3. Co z czego otrzymuje – poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku.

          4. Idzie jesień… z deszczem – poznawanie pogody, która jest późną jesienią.  

    

  Kto odlatuje, kto zostaje 

Na łące pod lasem wielkie zamieszanie.

Kto poleci za morze? Kto w domu zostanie?

Pierwszy się szykuje bociek do podróży.

– Ja lecę! Ta zima okropnie się dłuży.

Śnieg łąki przykrywa, stawy zamarzają,

pod lodem się żaby niecnoty chowają.

Wrócę, kiedy wiosna zagości na łące.

Pa, me ukochane panny kumkające.

Leć ze mną, skowronku, bo nic tu po tobie,

jeszcze cię ta zima chłodem swym podziobie.

Popatrzył skowronek ze smutkiem na pole:

– Będę tęsknił – pisnął – ale wiosnę wolę.

Razem z nią do domu powrócę z daleka.

Lecisz z nami, wrono? – Ja tutaj poczekam,

− rzekła czarna wrona. – Niestraszna mi zima.

Gdy piórka nastroszę, mróz się mnie nie ima.

Jaskółeczka mała chwilę się wahała:

– Chyba też polecę, choć zostać bym chciała.

Wszystkie muchy śpią już. Co poradzę na to?

Pofrunęły ptaki gromadą skrzydlatą.

Już żurawie klucze malują na niebie.

– Trzymaj się, wróbelku! Wrócimy do ciebie!

– Nie martwcie się o mnie – świergoli wróbelek.

– Wiecie, mnie do szczęścia potrzeba niewiele.

Nie zmarznę w cieplutkim, zimowym płaszczyku,

a obiad na pewno znajdzie się w karmniku.


  

                                  

Co z czego otrzymujemy

 

Co dzień rano jem pieczywo:

bułki, chleb, rogale.

Z czego jednak są zrobione,

nie wiem, nie wiem wcale.

 

Młynarz z ziarna zrobił mąkę,

a pan piekarz z mąki

upiekł chlebek jasny, ciemny,

pieczywo pachnące.

 

Czasem lubię zjeść słodycze:

ciastka, wafle, pączki.

Skąd się jednak bierze cukier

do wypieków słodkich?

 

Cukier robi się w cukrowni

z buraków cukrowych,

do czekolad i cukierków,

lodów karmelowych

Jak powstają meble, książki?

Z drzewa są zrobione.

A żelazo z kruchej rudy

w hucie wytopione.

 

Z gliny – dzbanki i doniczki,

z piasku – szkło na szklanki.

A z bawełny są koszulki,

sukienki, piżamki

I dla ciebie jest zagadka:

teraz ty mi powiedz,

z czego dom jest zbudowany,

okna, drzwi zrobione.

 

Z czego kredki i zeszyty,

kubek, marakasy,

deskorolka, rower, sanki

i samochód taty. 



      Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień 2020r.             

1.     Oto ja- Zachęcanie dzieci do integrowania się z koleżankami i kolegami  z grupy oraz wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa poprzez poznawanie przedszkola .

2.     Moja grupa- Rozwijanie kontraktu grupowego,  poznawanie zasad zachowania w grupie.

3.     Moja droga do przedszkola- Poznawanie zasad ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa.

4.     Idzie jesień... przez las, park- Poznawanie oznak nowej pory roku – jesieni.


               Wiersz „Na plaży”

                      Wesoło jest dzieciom

                      na piaszczystej plaży.

                    Smaga wiatr od morza,

                       słońce z nieba praży

 

                     Wesoło jest dzieciom,

                        radosne ich minki.

                        Przyjechały białe

                       odjadą „Murzynki”.

       

           

      Piosenka „ Dziękuję, proszę, przepraszam”

                                                          

Każdy zna te słowa,

słowa bardzo piękne,

słowa, dzięki którym

żyje się przyjemniej.

 

 Ref.: Dziękuję, proszę, przepraszam

–czarodziejskie słowa trzy,

mówię je bardzo często

i często je mówisz ty.

 

 Uczę brata, siostrę,

jak się zachowywać,

 jak ładnie poprosić,

 kiedy podziękować

 

Kiedy przez przypadek

kogoś obrazimy,

to go zawsze grzecznie,

pięknie przeprosimy. 




Publiczne Przedszkole Nr 5 im. Tadeusza Kościuszki, ul. Czarnoleska 15, 26-600 Radom

Projekt i wykonanie Centrum Reklamy nmedia