Misie


Dzień Pluszowego Misia - Katolickie Niepubliczne Przedszkole OGRÓDEK ŚW.  FRANCISZKA w Siedlcach


My jesteśmy "Misie", śmieją nam się pysie. 
Nasze Panie kochamy i uważnie ich słuchamy. 
Lubimy się bawić, brykać, po zielonej trawie koziołki fikać. 
Jednak kiedy trzeba ciężko pracujemy.

ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC CZERWIEC 2022 r.

1.      Niby tacy sami, a jednak inni - szanowanie odmienności innych dzieci, zachęcanie do używania zwrotów grzecznościowych i kulturalnego zwracania się do siebie.

2.      Wakacyjne podróżepoznawanie różnych środowisk przyrodniczych; zapoznanie z różnymi środkami komunikacji lądowej, powietrznej i morskiej.

3.      Pożegnania nadszedł czasrozpoznawanie emocji i radzenie sobie z nimi, uświadamianie niebezpieczeństw w miejscach wakacyjnego wypoczynku.

4.      Uroki lata – dostrzeganie nieregularności w przyrodzie w związku z następstwem pór roku, przybliżanie letniej pory roku.

5.    Na naszym podwórku – uświadamianie dzieciom korzyści zdrowotnych płynących z przebywania na świeżym powietrzu, ustalenie zasad bezpiecznego uczestniczenia  w zabawach podwórkowych

 

„Święto dzieci” - piosenka /Bożena Forma /

Dzisiaj święto wszystkich dzieci,

Niech nam pięknie słońce świeci.

O, jak ptaki dziś śpiewają,

Tak życzenia nam składają.

 

Weźmy się wszyscy za ręce w kole,

Poskoczymy w górę, klaśnijmy w dłonie.

Na palcach wznieśmy się wesoło

I zróbmy mały obrót wkoło.

 

Wszyscy śmieją się od rana,

Każda buzia roześmiana.

Czar zabawy dziś panuje.

Każde serce się raduje.

 

Weźmy się wszyscy za ręce w kole…

 

„Dzieci na Ziemi” - wiersz /Agata Widzowska/


Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

 

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko –

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemi.



ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ 2022 r.

Blok tematyczny:

  1. Moja miejscowość- rozwijanie zainteresowania miejscem swojego zamieszkania;
  2. Moja ojczyzna - kształtowanie poczucia tożsamości narodowej- utrwalenie znajomości godła, barw narodowych oraz hymnu polskiego;
  3. Łąka w maju- rozpoznawanie kwiatów, ziół oraz zwierząt- mieszkańców łąki;
  4. Święto rodziców uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka.

 

Nauka wiersza W. Bełza „Katechizm polskiego dziecka”

— Kto ty jesteś?
— Polak mały.

— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swymi.

— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?
— Oddać życie.


Nauka piosenki „Jestem Polakiem”

 

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
        Dziewczynką fajną i chłopakiem
        Kochamy Polskę z całych sił
        Chcemy byś również kochał ją i ty
        I ty                                                  

I. Ciuchcia na dworcu czeka
   Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
   Ciuchcia pomknie daleko
   I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem….

II. Pierwsze jest Zakopane
    Miejsce wspaniała
    Gdzie góry i górale są
    Kraków to miasto stare
    W nim piękny Wawel
    Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem….

III. Teraz to już Warszawa
     To ważna sprawa
     Bo tu stolica Polski jest
     Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
     I wiele innych, pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem….

IV. Toruń z daleka pachnie
     Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
     Podróż skończymy w Gdański
     Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat


ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2022 r.

1. Wiosenne powroty -zapoznanie z ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski, wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy, upierzenia i zwyczajów

2. Wielkanoc - poznawanie zwyczajów, tradycji rodzinnych związanych ze Świętami Wielkanocnymi

3. Wiosna na wsi - poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka, rozwijanie mowy, poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt hodowanych na wsi

4. Dbamy o przyrodę - kształtowanie postaw proekologicznych, zachęcanie do dbania o swoje najbliższe środowisko, poznawanie norm ekologicznych – nakazu segregowania odpadów, oszczędnego gospodarowania materiałami


,,W GOSPODARSTWIE”
wiersz - T.M. Massalska

Pieje kogut już od świtu; 
- Kukuryku! Kukuryku! 
Kura do kurczaków żwawo Gdacze: 
- W lewo! Gdacze: - W prawo! 
Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa! 
Trzy kaczątka dziobem pcha. 
Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu! 
Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much. 
I rży głośno: - Jestem zuch! 
Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum! 
Co za hałas! Co za szum! 
Kot cichutko miauczy: - Miau! 
A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!


„NA NASZYM PODWÓRKU”
piosenka - sł. D. Zawadzka, muz. A. Miś

1. Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku

Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki w kurniku.

Ref. „Ihaha!” - rży nasz konik,

„Me, me, me” z kózką w chórku,

Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.

2. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło,

Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.

Ref. „Kwa kwa kwa”- kwacze kaczka,

„Ko, ko, ko -kurki w chórku,

Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

3. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią.

Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

Ref. „Hau, hau, hau” - piesek szczeka,

„Miau, miau, miau – z kotkiem w chórku,

Wszyscy się lubimy na naszym podwórku


ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MARZEC 2022 r.

Blok tematyczny:

  1. Zwierzęta z dżungli i sawanny- zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi;

  2. Zwierzęta naszych pól i lasów- poznanie przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie i na polu;

  1. Marcowa pogoda- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną;

  2. Wiosenne przebudzenia- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych- poznawanie oznak wiosny.



Nauka wiersza „Spotkanie z wiosną” B. Forma

Ciepły wierszyk powiał dzisiaj

Kap, kap, deszcz wiosenny pada.

Słychać, jak śpiewają ptaki.

Pachną kwiaty, rośnie trawa.

Słonko rano wcześnie wstaje

I promyki swe wysyła.

Już pracują mrówki w lesie,

Miło z wiosną dzień zaczynać.

Grafika wektorowa Krokus, obrazy wektorowe, Krokus ilustracje i kliparty


Nauka piosenki „Piękna wiosenka” J. Kucharczyk

    W marcu zwykle jest jak w garncu :

Śnieg i deszcz, i mróz;

Z każdym dniem jest jednak cieplej,

Wiosna jest tuż, tuż.


Ref: LA, la, la, la, la, la, la, la,

Piękna wiosenka idzie przez świat.

    Kwiecień- plecień wciąż przeplata:


Lato- zima znów,

Ale słońce mocno grzeje,

Wiosna przyszła już.


Ref: LA, la, la, la, la, la, la, la,


Piękna wiosenka idzie przez świat.

    Maj zielenią i kwiatami

obsypuje świat;

tak cieszymy się, że wiosna

jest już pośród

nas.



ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LUTY 2022 r.

1.      Ferie, zima w koło – my bawimy się wesoło. 

v  utrwalenie zimowych sportów, utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy zimą

v  integracja grupy

2. Oto ja! Znam zasady zdrowego trybu życia, akceptuję siebie i innych.

v  poznanie zasad zdrowego trybu życia

v  poznawanie i nazywanie własnych stanów emocjonalnych, poszanowanie uczuć drugiego człowieka

3. Baśnie, bajki i bajeczki

v  rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego

v  rozwijanie zainteresowań dzieci baśniami, poszerzanie wiedzy na ich temat

v  poznawanie i nazywanie wartości związanych z zachowaniami społecznymi (m.in. prawdomówność, empatia, przyjaźń

4. Muzyka wokół nas

v  zapoznanie z nazwami i brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych

v  rozbudzanie zainteresowań muzycznych, rozwijanie słuchu muzycznego oraz spostrzegawczości słuchowej

v  zapoznanie z rolą muzyki w życiu człowieka

5. Nie jesteśmy sami w kosmosie

v  dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego, poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem

v  przybliżenie sylwetki polskiego astronoma - Mikołaja Kopernika

 

 „MAGIA MUZYKI” – wiersz (sł. Iwona Fabiszewska)

Muzyka jest dobra na wszystko.

Nieważne, ile masz lat.

Więc weź instrument do ręki,

niech dźwięki popłyną w świat.

Graj na flecie: fiju, fiju,

na bębenku: ram-tam-tam.

 

Wszyscy znają tę melodię:

bara, bara, bam.

Posłuchaj, jak skrzypce nam grają,

jak pięknie gitara brzmi.

Jak w dźwiękach pianina ukryta gdzieś

magia muzyki tkwi

 

“SKACZĄCE NUTKI” - piosenka

(sł. Dorota Gellner; muz. Barbara Kolago)
I.
Do przedszkola wpadły nutki.
wszystkie miały czarne butki,
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.
Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone
nutki trzy:
do, re, mi,
nutki trzy.
II.
Poprosiły o mieszkanie
w dużym czarnym fortepianie.
I biegały, i skakały
po klawiszach czarno - białych.
Ta wysoko, tamta nisko...
III.
Nawet na leżakowaniu
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.
Ta wysoko, tamta nisko...


ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ 2022 r.

Blok tematyczny:

1. Mijają dni, miesiące, lata-  dostrzeganie upływu czasu, poznawanie nazw

   miesięcy.

2. Zima i zwierzęta- kształtowanie świadomości na temat trudnych warunków   bytowania zwierząt w okresie zimowym i konieczności  ich dokarmiania.

3. Babcia i dziadek- rozumienie postawy szacunku wobec osób starszych; dostrzeganie ważnej roli dziadków w  życiu dzieci.

4. Zimowe zabawyzapoznanie z zimowymi sportami oraz poszerzanie wiadomości na temat zasad bezpiecznej zabawy zimą.


Nauka wiersza

"Kocham babcię i dziadka" B. Forma

 

Kocham mocno babcię, dziadzia –

to nie żarty, moi mili,

dzisiaj im życzenia składam,

by sto latek jeszcze żyli.

 

Kiedy smutek mnie ogarnia

i wszystkiego mam już dosyć,

wtedy dziadziu mnie przytuli,

o to go nie trzeba prosić.

 

Gdy pomyślę o łakociach,

wtedy babcia coś upiecze.

Muszę przyznać, te wypieki

są najlepsze na świecie.

 

Babcia z dziadziem w wolnych chwilach

przekazują wciąż wytrwale

swym kochanym wnukom, wnuczkom

rad życiowych całą gamę.


Nauka piosenki „“Babcia i Dziadek” (sł. i muz. B. Forma)

 

I.                    Moja babcia lubi w piłkę ze mną grać,

opowiada bajki, kiedy idę spać.

Ref. Bo z babcią, moi mili wesoło spędzam czas.

Bo babcia często śmieje się i bardzo kocha nas

II.                 Dziadek – superfacet – wciąż odwiedza mnie.

Czyta wiele książek, zawsze wszystko wie.

Ref. Bo z dziadkiem, moi mili wesoło spędzam czas.

Bo dziadek często śmieje się i bardzo kocha nas.


ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2021r.

Blok tematyczny:

1. Jak wyglądał świat przed milionami lat.- wzbogacanie wiedzy na temat historii Ziemi, warunków panujących w prehistorycznym lesie

2. Idzie zima ze śniegiem - obserwowanie zmian w przyrodzie charakterystycznych dla zimy. Uświadamianie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.

3. Idą święta - poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia

4. Świąteczny czas. W oczekiwaniu na Nowy Rok. -  poznanie tradycji związanych z powitaniem nowego roku, dostrzeganie upływu czasu, utrwalanie nazw dni tygodnia i pór roku. 


„Spotkanie z choinką” B. Lewandowska 

Wczoraj rosłaś na polanie, 

dzisiaj przyszłaś do nas. 

Jakie miłe to spotkanie, 

choinko zielona! 

Jeszcze między gałązkami 

został świergot ptaków.... 

Teraz my ci zaśpiewamy, 

Słuchaj przedszkolaków! 

Powiesimy świecidełka 

i wydmuszki z jajek, 

żebyś była taka piękna, 

jak królewna z bajek.


“Wiwat Nowy Rok” – Śpiewające Brzdące - piosenka:

Jest karnawał, północ bije,

Każde dziecko soczek pije,

Nowy Roczek przyszedł do nas

Stary odszedł, gdzieś się schował.

Wiwat! Wiwat! Nowy Rok!

Wszyscy skaczą hop! Hop! Hop!

Wiwat! Wiwat! Nowy Rok!

Wszyscy skaczą hop! Hop! Hop!

Zakręcone jak sprężyny,

Lecą w górę serpentyny,

Cała sala tańczy z nami,

Nowy Roczek tak witamy!

Wiwat! Wiwat! Nowy Rok!

Wszyscy skaczą hop! Hop! Hop!

Wiwat! Wiwat! Nowy Rok!

Wszyscy skaczą hop! Hop! Hop!


ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD 2021r.

 

Blok tematyczny :

1.      Moja rodzina-  podaje podstawowe informacje a temat rodziny; określa członków swojej rodziny.

       2. Moja Ojczyzna i mój dom- dziecko poznaje podstawowe wiadomości o Polsce- symbole narodowe, ważniejsze  miasta, rzeki...

 3.      Moje prawa i obowiązki- uświadamianie dzieciom ich praw oraz obowiązków.

 4.      Jesienna szaruga- wyrabianie umiejętności uważnego obserwowania przyrody: zwrócenie uwagi na jesienną szatę lasu oraz cechy jesiennych dni.

 5.      Moje zdrowie i bezpieczeństwo- zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz uwrażliwienie na  sytuację, które nie sprzyjają bezpieczeństwu.

 

Nauka wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”

— Kto ty jesteś? — Polak mały.

— Jaki znak twój? — Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz? — Między swemi.

— W jakim kraju? — W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia? — Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta? — Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej? — Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien? — Oddać życie.


 

Nauka  2 zwrotek Hymnu Narodowego- Mazurka Dąbrowskiego

 

 

 

I.                    Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

 

Ref: Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

 

II.                 Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

 

Ref: Marsz, marsz ...


ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK 2021r.


1.      Idzie jesień… przez ogród i sad.

v  dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie i ogrodzie

v  wzbogacanie wiadomości na temat owoców i warzyw

2.      Idzie jesień… do zwierząt. 

v  dostrzeganie zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią

v  poznanie sposobów opieki nad zwierzętami oraz składników potrzebnych zwierzętom do przeżycia

3.      Co z czego otrzymujemy.

v  poznanie pochodzenia i wykorzystania wełny

v  zapoznanie z produktami pochodzącymi z mleka

v  poznanie etapów produkcji chleba, rodzajów pieczywa oraz właściwości mąki

4.      Idzie jesień… z deszczem.

v  określanie zmian zachodzących w przyrodzie i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni

v  rozwijanie pozytywnego stosunku do świata przyrody - poznanie roli wody w życiu człowieka roślin i zwierząt  


Wiersz B. Szelągowskiej "W spiżarni"

 

W spiżarni: kapusta,

czerwone buraki,

marchewka, cebula,

a w workach ziemniaki.

 

Na półkach słoiki:

w nich ogórki, dżemy.

I te wszystkie skarby

zimą chętnie zjemy.


Piosenka D. i K. Jagiełło „Jesień w sadzie i w ogrodzie”

 

1.  Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
     dojrzały przysmaki, które jemy co dzień.


Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
       złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2


2.  Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
     Czy już wszyscy wiecie ,co nam dała jesień?


Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
       złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2





ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2021r.


  Blok tematyczny:       

                                                                                                                                                               

1. To jestem Ja-  podawanie swojego imienia i nazwiska, podawanie wybranych cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu itp.

2. Moja grupa- zapoznanie z kodeksem grupy; przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

3. Moja droga do przedszkola- zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze.

4. Dbamy o przyrodę- kształtowanie postaw proekologicznych.

5. Idzie jesień przez las, park- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.


Rymowanka I. Fabiszewskiej

Spójrz na światło- jest zielone.

Śmiało idź na drugą stronę.

Gdy się zmieni na czerwone,

przejście masz już zabronione.


 

 

Piosenka Bezpieczne przejście.

I.     Zielone światło nad drogą świeci,

na drugą stronę zaprasza dzieci.

Ref.  Przechodź po pasach na drugą stronę,

kiedy się pali światło zielone.

II.   Czerwone światło widać z daleka.

Co to oznacza ? Stop! Proszę czekać!

Ref. Przechodź po pasach na drugą stronę,

kiedy się pali światło zielone.

 

Publiczne Przedszkole Nr 5 im. Tadeusza Kościuszki, ul. Czarnoleska 15, 26-600 Radom

Projekt i wykonanie Centrum Reklamy nmedia