Motylki

Każdy motyl- to jest zuch,głośno śmieje się za dwóch.
Kiedy trzeba, podziękuje,szybko salę porządkuje. 
Gdy napsoci- to przeprosi,niegrzeczności wręcz nie znosi!


ZALOŻENIA EDUKACYJNE NA MIESIĄC MARZEC 2020

  • . Niezwykły świat zwierząt- zwierzęta egzotyczne - poznawanie, w sposób pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)

  • Marcowa pogoda- poznawanie oznak nadchodzącej wiosny

  • Wiosenne przebudzenia - obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, pojawiające się pierwsze kwiaty, powracające pierwsze ptaki

  • Zwierzęta naszych pól i lasów- obserwowanie przyrody w różnych porach roku

WIERSZ 

ZAŁOŻENIA EDUKACYJNE NA MIESIĄC LUTY 2020 R.


BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI – POZNAWANIE BOHATERÓW ZNANYCH BAŚNI


EMOCJE ROZPOZNAWANIE I PRZEDSTAWIANIE RÓŻNYCH STANÓW EMOCJONALNYCH (ZŁOŚĆ, RADOŚĆ, SMUTEK, STRACH, ZAZDROŚĆ, ZAWSTYDZENIE)


ZABAWY ZIMOWE – POZNAWANIE TRADYCYJNYCH ZABAW I SPORTÓW ZIMOWYCH.

MUZYKA WOKÓŁ NAS – KSZTAŁTOWANIE WRAŻLIWOŚCI MUZYCZNEJ POPRZEZ AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI O RÓŻNYM CHARAKTERZE.


"Marzec"

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie
ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.


Maszeruje wiosna

Autor słów: Krystyna Bożek-Gowik

Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Refren (x2):
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.

Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.








Piosenka pt. „Czarodziejski koncert”

I. Instrumenty już czekają, zaraz będą razem grały,

Wyczarują piękne nutki i zabiorą wszystkie smutki.

Pan Dyrygent już gotowy, chce, by wszystkie go słuchały,

a nastroje są gorące, zaraz będzie piękny koncert.


Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,

bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…

I I. Smyczki głaszczą struny skrzypiec, ocierają się jak kotki,

Wiolonczela i altówki dają dźwięk jak lizak słodki.

Zboku harfa i gitara ze strunami do szarpania.

Wszyscy chcą być tu najlepsi, wszyscy chcą mieć szóstkę z grania.


Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,

bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…


III. Z tyłu siedzą srebrne flety; gdy w nie dmuchać pięknie grają.

Za fletami złote trąbki – trąbią, ile siły mają.

Saksofony i klarnety tak dmuchają, że o rety!

Razem z nimi buczy tuba – bardzo duża, bardzo gruba.


Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,

bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…

IV. A pośrodku wielki, czarny – to fortepian z klawiszami,

Kiesy palce w nie uderzą, płyną dźwięki ponad nami.

Całkiem z tyłu wielkie bębny dudnią tak, że drży powietrze.

Jaki wielki, cudny koncert. Grajcie jeszcze, grajcie jeszcze!

Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,

bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…




Wiersz pt. „Nutki” I. R. Salach



Na pięciolini siedzą nutki,

Wysuneły nóżki, pokazały butki.

A te butki czarne małe

Do zabawy doskonałe.

Skoczyły czarne butki,

Uciekły nocą z piosenki nutki.

Do – dobrze tańcowało,

re – w stawie rechotało,

mi – gawędziło miło,

fa – fasolę i groch sadziło,

sol – malowało parasol,

la – lato pozdrawiało,

si – po włosku gadało,

do – wszystko dokładnie powtórzyło

i na pięciolinię wróciło.


Założenia edukacyjne na miesiąc styczeń

1.Mijają dni, miesiące lata-dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy

2. Zima i zwierzęta - pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy: poznanie gatunków zimujących w Polsce 

3  Moja Babcia i mój Dziadek -wyrażanie uczuć względem członków rodziny (słowami, gestem, czynnościami).

4 w karnawale bawimy się wesoło –uczestniczenie dzieci w balu karnawałowym , wspólne zabawy dające dzieciom radość

Czacza dla Babci i Dziadka

Dla babci czaczę tańczymy na lodzie
Dla babci tańczyć możemy i co dzień
Dla babci czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak

Kochana babciu żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochana babciu żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza

Dal dziadka czacze tańczymy na lodzie

Dal dziadka tańczyć możemy i co dzień
Dal dziadka czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak

Kochany dziadku żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat

Kochany dziadku żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza

Bo babcia z dziadkiem to nasze są skarby
Malują uśmiech bez pędzla i farby
I dla nich czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak

Kochana babciu żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochany dziadku żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza



Wiersz


Kocham  babcię  i dziadka


Kocham mocno babcię, dziadka-


To nie żarty moi mili.


Dzisiaj im życzenia składam,


By sto latek jeszcze żyli.


Kiedy smutek mnie ogarnie,


I wszystkiego mam już dosyć,


Dziadek mocno mnie przytuli,


O to go nie trzeba prosić.


Gdy pomyślę o łakociach,


Babcia zaraz coś upiecze.


Muszę przyznać- te wypieki


Najwspanialsze są na świecie.




ZAMIERZENIA EDUKACYJNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2019 R.


1.Jak wyglądał świat przed milionami lat – poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.


2.Idzie zima ze śniegiem dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.


3.Idą święta – poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.


4.W oczekiwaniu na Nowy Rok – kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności  i następstw pór roku, zapoznanie z nazwami


Wiersz J. Koczanowska „Wigilia”

Już choinka pięknie przystrojona

i na sianku opłatek spoczywa,

mama głośno do stołu zaprasza,

bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła

 

Wszyscy sobie życzenia składają,

najpiękniejsze, świąteczne i szczere,

babcia nawet łezkę uroniła,

bo jest miłość, radość i wzruszenie.

 

A gdy znikną ze stołu pierogi,

kluski z makiem i zupa grzybowa,

wtedy czas rozpakować prezenty,

i radośnie, wspólnie kolędować.


Piosenka pt. „Nie miały aniołki choinki na święta”

1.Nie miały aniołki choinki na święta,
o choince dla nich nikt tam nie pamiętał.
Popatrzyły się na siebie,
wywierciły dziurę w niebie
ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho!

2.Złapały za czubek największą choinkę,
przywiązały do niej bardzo dużą linkę
i wciągnęły ją na górę,

przez tę dziurę, w niebie dziurę -
ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho!

3.Stanęła choinka w samym środku nieba,
teraz tę choinkę pięknie ubrać trzeba,
więc skoczyły przez tę dziurę
po orzechy do wiewiórek -
ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho!

4.Chciały pozapalać świeczki choinkowe,
święty Florian - strażak złapał się za głowę
i zawołał: - Matko Boża,
chcą mi w niebie zrobić pożar -
ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho, ho!

5.Spojrzał na choinkę święty Florian - strażak
zamiast świeczek gwiazdy pozapalać kazał
i zaśpiewał święty Florian z aniołkami -
Gloria, gloria, gloria, gloria, glo,glo,glo

Gloria, gloria, gloria!


Założenia edukacyjne na  miesiąc listopad

I.    Moja rodzina- budowanie więzi rodzinnych

II.  Mój dom -  rozwijanie wyobraźni przestrzennej ,poznawanie zawodu architekta

III. Moje prawa i obowiązki -  uświadamianie dzieciom ich praw oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania przez inne dzieci i przez dorosłych;

IV. Moje zdrowie i bezpieczeństwo    poznanie czynników warunkujących zdrowie i bezpieczeństwo  


"Tak czy nie?"
 Kiedy ktoś ma brudne ręce
 i rękami tymi je,
 czy powiecie, że to zdrowo
 moi drodzy?
 Bo ja nie!

 Kiedy ktoś nie myje zębów
 szczotki ani tknie,
 potem biega do dentysty,
 czy wam żal go?
 Bo mnie nie!.