Skrzaty

Nasz oddział to skrzatów kraina, tu uśmiechnięta jest każda dziecina. 
Świat przygód się tutaj zaczyna.  Jesteśmy chętni, ciekawi poznawać świat, z kolegami jesteśmy za pan brat. W sali uroki nauki odkrywamy, przy muzyce czas wesoło spędzamy.
Bajek chętnie słuchamy, garnuszka złota(wiedzy) nadal szukamy i swoje panie bardzo kochamy.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc czerwiec2021r.

1.  

Niby tacy sami, a jednak inni – kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych; dostrzeganie różnic i

podobieństw pomiędzy dziećmi różnych ras.

2.   Wkrótce wakacje – utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych zabaw, wyjazdów.

3.   Pożegnania nadszedł czasdzielenie się wspomnieniami z pobytu w przedszkolu.

4.   Wakacyjne podróże – poznawanie wybranych regionów Polski, rozbudzanie zainteresowań  podróżniczych.

 

Wiersz  „Pożegnanie przedszkola”

- Lato się śmieje, czas na wakacje!

Pa, pa zabawki! Żegnaj, przedszkole!

Zawsze będziemy o was pamiętać,

stawiając krzywe literki w szkole.

 

Starszak potrafi:

budować wieże,

rozpoznać w książkach najdziksze zwierzę,

układać puzzle,

kroić warzywa,

wie, że się pokłuć można w pokrzywach.

 

Zna pory roku,

kierunki świata,

wie, że na miotle nie da się latać,

sam się ubiera,

buty sznuruje,

mówi: „przepraszam, proszę, dziękuję”..

 

Umie zadzwonić

na pogotowie,

wie, że się nie da chodzić na głowie,

zasady ruchu

zna doskonale

i po ulicy nie biega wcale.

 

Lubi teatrzyk,

śpiewa piosenki,

wie, czym się różni słoń od sarenki,

pieluch nie nosi

ani śliniaka.

To są zalety dziecka starszaka.

 

- Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.

Trochę nam smutno… Pa, pa, przedszkole!

Lecz czy będziemy mogli tu wrócić,

Gdy nam się znudzi w tej nowej szkole…?

 

Piosenka „Pamięć przedszkolnych lat”

 

To ostatni rok w przedszkolu,

więc łezka w oku kręci się.

Bo zabawy czas już mija,

dziś szkoła woła mnie.

 

Ref. Podajmy sobie ręce,

zatańczmy przy piosence,

razem wyruszymy w wielki świat.

Do szkoły wnet pójdziemy,

lecz w sercach nam zostanie

pamięć błogich przedszkolnych lat.

 

Tyle lat tu przychodziłam,

w przedszkolu miło płynął czas.

Tu poznałam swych przyjaciół,

nic nie rozdzieli nas.

 

Ref. Podajmy sobie ręce,

zatańczmy przy piosence,

razem wyruszymy w wielki świat.

Do szkoły wnet pójdziemy,

lecz w sercach nam zostanie

pamięć błogich przedszkolnych lat.

 

Gdy zatęsknię za tym miejscem

i kiedy smutno będzie mi,

to przedszkole swe odwiedzę,

by wspomnieć piękne dni.

 

Ref. Podajmy sobie ręce,

zatańczmy przy piosence,

razem wyruszymy w wielki świat.

Do szkoły wnet pójdziemy,

lecz w sercach nam zostanie

pamięć błogich przedszkolnych lat.


 

 


Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień 2021r.

1. „Wiosenne powroty” poznawanie nazw ptaków powracających do Polski wczesną wiosną, zachęcanie do obserwowania przyrody.

2. „Tajemnice książek” wzbudzanie zainteresowania czytelnictwem, poznanie etapów powstawania książek.

3 . „Wiosna na wsi” poznawanie zwierząt zamieszkujących wiejskie podwórko, zapoznanie z pracami na wsi związanych z nadejściem wiosny.

4. „Dbamy o przyrodę” kształtowanie postaw proekologicznych, wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.

 

 

 Wiersz  „Co słychać na podwórku?”.

 

Tato kogut pięknie pieje,

mama kwoka gdacze,

ja cichutko popiskuję,

bo jestem pisklaczek.

 

Indyk kroczy w swych kolorach,

dumny niczym król.

Już od rana się przechwala:

gul, gul, gul, gul, gul.

 

Kaczka cieszy się, bo piątkę

 ślicznych dzieci ma,

wciąż ustawia je i liczy,

kwacząc: kwa, kwa, kwa.

 

Za nią gąski więc gęsiego

idą: tup, tup, tup.

I gęgają wesolutko:

- Niechaj żyje drób!



Piosenka „ Bocian i żaby”

 

 

I.                 Kle, kle, kle, kle – słychać dookoła.

Co to? Co to? Bocian żabki woła!

Przyfrunął na łąkę, przystanął na nodze,

a zielone żabki bały się go srodze,

a zielone żabki bały się go srodze.

Kum, kum, kum, kum – tak cicho kumkały.

Hop, hop, hop, hop – w trawę uciekały.

 

 

II.             Szu, szu, szu, szu – wśród zielonej trawy,

rech, rech rech, rech – żabki rechotały.

A bociek na nodze dalej stał i patrzył,

jednak żadnej żabki w trawie nie wypatrzył,

jednak żadnej żabki w trawie nie wypatrzył.

Rech, rech, rech, rech – żabki tak się śmiały.

Kle, kle, kle, kle – boćka przedrzeźniały.



Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec 2021r.

1. „Zwierzęta z dżungli i sawanny” poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne);

2 „Zwierzęta naszych pól i lasów” zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

3 . „Marcowa pogoda” obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną

4. „Wiosenne przebudzenia” obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptak

5. „ Wielkanoc” przybliżenie dzieciom tradycji Świąt Wielkanocnych

 

 Wiersz  „Gdzie jest żyrafa”.

 

Na regale wielka księga,

Krzyś ze stołka po nią sięga.

Może dzięki niej odkryje,

jak żyrafa myje szyję.

Do czytania zuch się bierze

i co strona – inne zwierzę:

antylopy, bąk, ćmy, dorsze,

emu, foki, lecz najgorsze,

że – choć przejrzał ze stron dwieście –

nie ma żyraf. Gdzie jesteście?

Długa szyja, w chmurach głowa,

gdzie się taki olbrzym chowa?

Może wy przypadkiem wiecie?

Tak! Na końcu w alfabecie!




Piosenka "Dżungla” 

 

I. Dżungla, dżungla,

taka wielka dżungla,

poplątane zwoje

dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce

Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.

 

Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,                

małpy na ogonach grają.

Ambo tu, Ambo tam,

Ambo tu i tam

 

II. Ambo Sambo, doskonale znam go,

węża się nie boi ani lwa.

Dla swych dzikich,

leśnych ulubieńców

w dłoni coś smacznego

zawsze ma.

Ref.: Strusie mu się…


ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC LUTY 2021 R.

 

Zima i zwierzęta – poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce, zwrócenie uwagi na  potrzebę dokarmiania zwierząt zimą;

Baśnie, bajki, bajeczki – rozpoznawanie bohaterów znanych baśni, odróżnianie zdarzeń świata realnego od świata fikcji;

Muzyka wokół nas – dostrzeganie piękna muzyki, utrwalenie nazw instrumentów muzycznych;

Nie jesteśmy sami w kosmosie – zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego;

 

 

Wiersz B. Szelągowskiej „Moje bajki”

Gdy wieczór nadchodzi,

z książkami się witam,

siadam cichutko,

a mama mi czyta.

I czyta mi bajki

o dzielnych rycerzach,

smokach, czarownicach

i zaklętych wieżach.

O śpiącej królewnie

i o rybce złotej,

i o tym, jak młynarz

przyjaźnił się z kotem.

Choć jestem przy mami,

to mi się wydaje,

że widzę naprawdę

te postacie z bajek.

 

 

  

 

Piosenka „Bajkowe marzenia” ( sł. I muz. K. Gowik)

 

1.      Są bajki i baśnie, cudowny świat,

gdzie żyją krasnale i wróżki.

I czy masz pięć latek, czy dużo lat,

to lubisz tak śnić do poduszki.

Tam możesz być, kim tylko chcesz,

i spełnić swoje marzenia.

Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,

powiedzmy swoje marzenia.

 

2.      Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,

to w bajkach jest zawsze pogoda.

I nawet gdy złego coś dzieje się,

to zaraz ktoś uśmiech znów doda!

Bajkowy świat, inny niż nasz,

wszystko na dobre wciąż zmienia.

Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,

powiedzmy swoje życzenia.


 


Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń w 2021r.

 

1.  Ferie w przedszkolu - " My się zimy nie boimy – bezpiecznie bawić się potrafimy" - zapoznanie dzieci ze sportami zimowymi, zdobywanie wiadomości na temat bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów zimowych. 

2. Ferie w przedszkolu - " Oto ja" -    przypomnienie zasad higienicznego i zdrowego trybu życia. Akceptowanie  siebie , kolegów,koleżanek  takich jakimi są.

3.  "Babcia i dziadek" uwrażliwianie dzieci na potrzeby starszych osób, dostrzeganie ich w najbliższym otoczeniu, zwracanie uwagi na właściwe odnoszenie się do nich, okazywanie szacunku, zachęcanie do pomocy.        

4." Mijają dni, miesiące, lata" organizacja przestrzeni i czasu.


Wiersz  „Kocham babcię i dziadka”  B. Forma

 

Kocham mocno babcię, dziadka –

to nie żarty, moi mili,

dzisiaj im życzenia składam

by sto latek jeszcze żyli.

Kiedy smutek mnie ogarnia

i wszystkiego mam już dosyć,

dziadek mocno mnie przytuli,

o to go nie trzeba prosić.

Gdy pomyślę o łakociach,

babcia zaraz coś upiecze.

Muszę przyznać, te wypieki

najwspanialsze są na świecie.

Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach 

przekazują wciąż wytrwale

swym kochanym wnukom, wnuczkom  

rad życiowych całą gamę




"Wesoła para” – piosenka

 

I. Moja babcia i mój dziadek zawsze dają sobie radę.

Czy to w zimie, czy to w lecie,

smutków u nich nie znajdziecie.

A gdy mi się marzy tak coś dobrego zjeść,

to wołają mnie, to wołają mnie:

Chodź tu i ciasteczko weź!

 

Ref: Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.

Dziadków wesołych mam.

Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.

I nikomu ich nie oddam.

 

II. Moja babcia i mój dziadek to sportowcy jak marzenie.

Na siłowni ćwiczą w parku i pływają na basenie.

A gdy chcę na spacer z dziadkami gdzieś się przejść,

to wołają mnie, to wołają mnie:

Tylko pieska z sobą weź!

 

Ref: Daba dam…

 

III. Moja babcia i mój dziadek

tak mnie zawsze rozśmieszają.

Czy kolacja, czy obiadek,

to wesołe minki mają.

A gdy muszę wracać i mówię dziadkom: cześć!

To wołają mnie, to wołają mnie:

Dobry humor od nas weź!

 

Ref: Daba dam…



ZAMIERZENIA EDUKACYJNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2020 R.


1. Jak wyglądał świat przed milionami lat – poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.

2. Idzie zima ze śniegiem dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.

3. Idą święta – poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

4. Projekt „Przyjaźń”pojmowanie charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń

5. W oczekiwaniu na Nowy Rok – kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku, zapoznanie z nazwami


Piosenka pt. „Choinka zielona”


1.      Boże Narodzenie to świąteczny czas,

wszyscy już czekają na choinki blask.

Na jej świeży zapach i kolorów moc,

na tę pierwszą gwiazdkę w wigilijną noc.

 

Ref.: Choinka, choinka z lasu przywieziona,

         pachnie teraz w domu pięknie przystrojona.

         Błyszczą na niej bombki i gwiazdka złocona,

         choinka, choinka, choinka zielona.

 

2.      Boże Narodzenie to radości moc,

razem dziś spędzimy przy choince noc.

Wśród jej ozdób błyszczy łańcuch, bombek sto,

i ta złota świeczka, co rozjaśnia ją.

 

Ref.: Choinka, choinka z lasu przywieziona,

         pachnie teraz w domu pięknie przystrojona.

         Błyszczą na niej bombki i gwiazdka złocona,

         choinka, choinka, choinka zielona.

 

3.      Dzisiaj wigilijnej nocy wielki czar,

już na stole pachnie ryba, kluski, barszcz.

Pod obrusem sianko, w żłóbku Jezus śpi,

życzeń moc składamy przy choince dziś.

 

Ref.: Choinka, choinka z lasu przywieziona,

         pachnie teraz w domu pięknie przystrojona.

         Błyszczą na niej bombki i gwiazdka złocona,

         choinka, choinka, choinka zielona.

Wiersz J. Koczanowska „Wigilia”


Już choinka pięknie przystrojona

i na sianku opłatek spoczywa,

mama głośno do stołu zaprasza,

bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła

 

Wszyscy sobie życzenia składają,

najpiękniejsze, świąteczne i szczere,

babcia nawet łezkę uroniła,

bo jest miłość, radość i wzruszenie.

 

A gdy znikną ze stołu pierogi, 

kluski z makiem i zupa grzybowa,

wtedy czas rozpakować prezenty,

i radośnie, wspólnie kolędować.



Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc listopad 2020r.

 

1. Moja rodzina- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie

2. Mój dom - dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom

3. Moje prawa i obowiązki -wdrażanie do przestrzegania norm współżycia opartych na wartościach, akceptowanie równości praw wszystkich.

4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo - uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie
i bezpieczeństwo.


Wiersz pt. „Chory kotek” Wanda Grodzieńska

Wyszedł kotek na deszczyk,

Dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,

Nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka

Do ciepłego łóżeczka.

Bierze synka za rączkę.

– Oj, masz, kotku, gorączkę.

Przyszedł tatuś wieczorem

Z siwym panem doktorem.

– Ratuj panie doktorze,

Bo synkowi wciąż gorzej!

Doktor kotka opukał,

Okulary poszukał

I powiada: - Dam ziółka,

Będzie zdrowy jak pszczółka.

Dam i proszki na dreszcze,

Niech poleży dzień jeszcze,

Ale lepsze niż proszki są

na deszczyk kaloszki!



Piosenka „ Namaluję wielki dom ” (sł. i muz. K. Gowik).

I. Maluję wielki dom. Ściany ma, okna ma, dach czerwony.

 A przed domem koty dwa, a w ogródku: mama i ja!

 Ref.: Serduszka biją nam jak żywe: puk, puk, puk, puk.

 Mój dom po prostu jest prawdziwy, bezpiecznie jest tu.

II. Nad domem słońce lśni, ptaki dwa lecą gdzieś nad chmurami.

Tata z bratem w piłkę gra, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

III. Za oknem rośnie las, pośród drzew idzie jeż i sarenka.

Babcia koszyk grzybów ma, a w ogródku: mama i ja!

 Ref.: Serduszka biją…

IV. Już dom gotowy mam! Taki dom, duży dom dla rodzinki.

 Dziadek jeszcze niesie psa, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…




Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik 2020r.


1. Idzie jesień…przez ogród i sad rozpoznawanie i nazywanie warzyw  i owoców zbieranych w sadzie i w ogrodzie jesienią

2. Idzie jesień… do zwierząt – poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy

3. Co z czego otrzymujemypoznawanie sposobów otrzymywania wełny, papieru, sera oraz zapoznanie z właściwościami fizycznymi piasku i gliny;

4. Idzie jesień… z deszczem – poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie

5. Jesienna szaruga zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi późną jesienią. 


Piosenka pt. „Wiewióreczka”


I. Sąsiadeczko, wiewióreczko,

co masz oczka czarne,

nie bójże się, pokaż w lesie,

gdzie masz swą spiżarnię

 

Wszędzie mam, tu i tam,

czego chcecie to wam dam.

Fik, mik! Hyc, hyc!

Czego chcecie, to wam dam.

 

II. Sąsiadeczko wiewióreczko,

co masz rude łapki,

jeśli łaska, sypnij z góry

orzeszków do czapki.

 

Dałabym nawet sześć,

Lecz co w zimę będę jeść?

Fik, mik! Hyc, hyc!

Był orzeszek, nie ma nic!

 

III. Sąsiadeczko, wiewióreczko,

co masz rudy pyszczek,

tu na ziemię rzuć uprzejmie

kilka ładnych szyszek.

 

Szyszki masz tu i tam,

Wejdź na sosnę, urwij sam.

Fik, mik! Hyc, hyc!

Były szyszki, nie ma nic!



Wiersz pt. „Słota” I. Suchorzewskiej


Pada gęsty kapuśniaczek,

Szare niebo ciągle płacze,

Siąpi nudno,

Mży…

Kapu,

Kapią z nieba

Kapią z rynny,

Kapią z drzewa

Kropelki

Jak łzy…

Mokną dróżki,

Mokną krzaki,

Mokną pieski,

Mokną ptaki,

Szary kot

I my…

Chlapu, chlapu,

Błoto chlapie,

Po kałużach

Jesień człapie

Otulona

W mgły…


Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień 2020r.


1. To jestem ja  - przypomnienie imion dzieci z grupy i poznanie nowych koleżanek i kolegów, utrwalenie adresów zamieszkania , określanie swoich zainteresowań ;

2. Moja grupa – przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie i rozumienie zasadności ich przestrzegania;

3. Moja droga do przedszkola– przypomnienie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola i poza nim;

4. Idzie jesień... przez las, park - zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.



Wiersz: "To jestem ja" I. Fabiszewska

 

Jedna jest mama, jedno jest słońce

i jeden jestem na świecie ja.

Czasem się śmieję, a czasem płaczę,

moja rodzina dobrze mnie zna.

Mam ciemne włosy, zielone oczy,

 uśmiech na twarzy i miły głos.   

A mama mówi, że gdy się złoszczę,

to mi zabawnie marszczy się nos.

Jestem jedyny i wyjątkowy.

Mam swoje wady i zalet moc.

Lubię, gdy słonko świeci na niebie

i gdy do okien zbliża się noc.

 

Piosenka do nauki „Czuję świat” (sł. i muz. K. Gowik)

 

I. Codziennie widzę świat i słyszę, jak rośnie kwiat.

Gdy pójdę w góry, poczuję, jak pachnie wiatr – mmmmm.

I lody zjem ze trzy, i dotknę chłodnej mgły,

bo widzę, słyszę, czuję, smakuję, dotykam!

 

Ref.: Moje oczy widzą świat w kolorach, barw chyba sto.

Moje uszy słyszą to, co muszą i co chcą.

A mój nosek wącha, wącha, wącha, w buźce czuję smak.

A gdy dotknę czegoś tu i tam, to już wiem,

jakie szczęście mam!

 

II. Codziennie patrzę w krąg i słyszę, jak brzęczy bąk.

A w kuchni pachną ciasteczka z maminych rąk – mmmmmm.

Smak pyszny: mniam, mniam, mniam, już dłonie w ciastkach mam,

bo widzę, słyszę, czuję, smakuję, dotykam!

 

Ref.: Moje oczy widzą świat…


Publiczne Przedszkole Nr 5 im. Tadeusza Kościuszki, ul. Czarnoleska 15, 26-600 Radom

Projekt i wykonanie Centrum Reklamy nmedia