My jesteśmy „Misie”, śmieją nam się pysie. 

Nasze Panie kochamy i uważnie ich słuchamy. 

Lubimy się bawić, brykać, po zielonej trawie koziołki fikać. 

Jednak kiedy trzeba ciężko pracujemy.

Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc kwiecien 2024

1. Czego potrzebują zwierzęta? – uwrażliwianie dzieci na potrzeby zwierząt, wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt, wyzwalanie aktywności i ekspresji poprzez rytm i melodię piosenki.
2. Co potrafią zwierzęta? – poznawanie charakterystycznych cech wybranych zwierząt, reagowanie na zmiany dynamiczne.
3. Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi- kształtowanie świadomości ekologicznej, utrwalenie znajomości kolorów pojemników używanych do segregacji odpadów.
4. Moje miasto, mój dom- rozwijanie zainteresowań miejscem swojego zamieszkania, budynkami użyteczności publicznej i ich znaczeniem dla mieszkańców, rozwijanie sprawności ruchowej.
5. W jakim kraju mieszkam? – zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy, kształtowanie poprawności składniowej wypowiedzi, poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie, stosowanie określeń
wysoko – nisko.

„W czystości siła”

Przyrodo moja, przyrodo kochana,
Martwię się o Ciebie od samego rana.

O Twe lasy, pola, łąki,
Wilki, żaby i skowronki.
Chcę – byś zawsze czysta była
Bo w czystości Twoja siła.

MAZUREK DĄBROWSKIEGO
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc marzec 2024

1. Jaka pogoda jest w marcu? – zwrócenie uwagi na nagłe zmiany pogody charakterystyczne dla wczesnej wiosny, określanie pogody i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
2. Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna? – zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny.
3. Z czego to jest zrobione? – budzenie zainteresowań dotyczących gliny i produkcji przedmiotów ceramicznych, zapoznanie z etapami produkcji chleba i różnymi rodzajami pieczywa.
4. Święta Wielkanocne – zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi, poznawanie tradycji związanej z przygotowywaniem koszyczka wielkanocnego, rozwijanie orientacji przestrzennej, reagowanie na zmiany dźwięków instrumentu, doskonalenie umiejętności poruszania się z rekwizytem.

 

„Marcowa zabawa” – B. Forma


Śnieg, deszcz, słońce świeci,
z marcem tańczą wszystkie dzieci.
Z dziećmi tańczy marzec
i pogodę miesza w garze.

Zima bardzo jest zazdrosna,
że niedługo będzie wiosna.
Ciepło, zimno, wiosna, zima
właśnie marzec się zaczyna.

 

 

Piosenka „Maszeruje wiosna”


Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
Maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki,
I jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna,
A ptaki wokoło,
Lecą i świergocą,
Głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku
Trzyma kwiat, gdy go
W górę wznosi,
Zielenieje świat.


Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony


Ref. Maszeruje wiosna…
Wiosno wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna

 

 

Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc luty 2024

 

  1. Kim będę, gdy dorosnę – doskonalenie wiedzy na temat różnych zawodów, klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium, rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej.
  2. Jaka jest moja ulubiona baśń? – budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci, rozwijanie mowy, kształtowanie świadomości na temat książki jako źródła wiedzy, poznanie budowy książki.
  3. Gdzie mieszka sztuka? –pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej, rozwijanie sprawności manualnej.
  4. Kiedy żyły dinozaury? – rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów, rozwijanie umiejętności klasyfikowania, poznanie pracy paleontologa.

 

Wiersz „Moje książki”

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

Czytam książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

o szerokim pięknym świecie.

 

 

Piosenka „Kiedy marzę”

Kiedy widzę panią doktor, to tak sobie marzę,

że gdy dorosnę, zostanę lekarzem.

Ref.: Ho, ho, ho, ho, ho, ho.

Ja naprawdę zrobię to

Kiedy strażak gasi pożar, to mam myśli takie,

że gdy dorosnę, zostanę strażakiem.

Ref.: Ho, ho, ho…

Każde dziecko marzy sobie, każdy o tym wie,

że gdy dorośnie, będzie tym, kim chce!

Ref.: Ho, ho, ho…

 

 

Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc styczeń 2024 

Bloki tematyczne:

Tematyka:

  1. Skąd wiem, że mija czas ? – dziecko poznaje zwyczaje związane z powitaniem nowego roku.

  2. Kto dokarmia zimą zwierzęta? – dziecko wie jaki jest powód dokarmiania zwierząt zimą.

  3. Zabawy na śniegu – przybliżenie dzieciom zimowej pory roku, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu i lodzie, wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy.

  4. Baśnie, bajki, bajeczki… – wzbudzanie zainteresowania literaturą, rozwijanie wyobraźni twórczej i umiejętności manualnych.

  5. Za co kocham moje babcie i moich dziadków ? – dziecko poznaje sposoby na okazanie szacunku i miłości.

 

„Śnieg” I. Salach
Przez styczniową nockę całą
dużo śniegu napadało.
To uciecha jest dla dzieci.
Patrzcie! Z nieba puszek leci.
Zabierzemy łyżwy, sanki,
ulepimy dwa bałwanki.
Koleżanki z kolegami
będą rzucać się śnieżkami

 

Babciu, droga Babciu powiedz mi”

Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My tupiemy tup-tup-tup

Teraz babciu ty to zrób!

 

Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My klaszczemy raz dwa trzy

Teraz babciu zrób to ty.

 

Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My skaczemy raz, dwa, trzy
 Teraz babciu podskocz ty!

 

Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My całuski damy ci,

Teraz babciu daj nam ty!

Zamierzenia opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc grudzień 2023

  1. Co cieszy Mikołaja? – nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
  2. Zimowe sporty – rozwijanie mowy, poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą, poznawanie nazw dni tygodnia, zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy, rozwijanie umiejętności manualnych.
  3. O czym w święta każdy z nas pamięta? – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego, poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami.
  4. Który żywioł jest najważniejszy? – zapoznanie z wodą i ogniem jako żywiołem, kończenie ułożonych sekwencji, rozwijanie sprawności ruchowej.

 

Wiersz „W wigilijny wieczór” B. Forma

W wigilijny wieczór przy stole siadamy,

dzieląc się opłatkiem, kolędy śpiewamy.

W przytulnym pokoju, w choinkowych blaskach

miło gaworzymy, jedząc pyszne ciastka.

Czeka pod choinką na każdego prezent,

Serce mocniej bije, gdy go w ręce bierzesz.

Wszyscy są szczęśliwi, czas szybko ucieka,

ważne są te chwile w życiu dla człowieka.

 

Piosenka „Mikołaj jedzie samochodem”

  1. Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,

bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.

Ref. Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

  1. Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,

a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.

Ref. Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

 

ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD 2023 r.

Tematyka:

  1. Moje obowiązki – poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny, zachęcenie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków, nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie.

  2. Jestem małym Polakiem – poznanie symboli narodowych, rozwijanie mowy, zapoznanie z wyglądem flagi Polski i znaczeniem barw na fladze, rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

  3. Jaki jest mój kraj? – budzenie poczucia tożsamości narodowej poprzez poznawanie wybranych polskich legend, rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość, zapoznanie z elementami miejscowego folkloru.

  4. Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę? – rozwijanie mowy, zdobywanie informacji na temat gwiazd, poznawanie wyglądu i nazw planet Układu Słonecznego, rozwijanie umiejętności matematycznych.

  5. Jaki dzisiaj humor mam ? – zapoznanie z podstawowymi emocjami: radość, smutek, złość, strach.

Mam trzy latka
Mam 3 latka, 3 i pół.

Sięgam bródką ponad stół.
Mam fartuszek z muchomorkiem,
Do przedszkola chodzę z workiem.
Pantofelki ładnie zmieniam.
Rączki myję do jedzenia.
Ładnie żegnam się i witam,
Tańczę kiedy gra muzyka.

Piosenka ,,Polska to nasz kraj’’

1. Choć jesteśmy jeszcze mali,

zawsze o tym pamiętamy,

że nasz kraj to piękna Polska.

Bardzo, bardzo ją kochamy.

Ref.: Polska to nasz kraj,

to ojczyzna nasza.

Góry i morze, lasy i pola,

i piękne polskie miasta.

ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2023 r.

Tematyka:

  1. Jesienią dbamy o nasze zdrowie – zachęcanie do spożywania zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału, picia wody, kompotów, soków oraz wyrabiania nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
  2. Kto może być nauczycielem? – wymienianie i nazywanie wybranych zawodów; określanie tego, co dziecko lubi robić, odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie, poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
  3. W co się bawi z nami jesienny wiatr? – nabywanie sprawności manualnej, uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych, wdrażanie do ubierania się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  4. Co robią zwierzęta jesienią? uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie, różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich, słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

,,Jesienne liście” Ewa Szelburg – Zarembina

Z tym jesiennym wiatrem
tańczą sobie liście,
tańczą sobie tańczą
czerwone złociście.

Z tym jesiennym wiatrem
odtańczą daleko,
i nie skończą tańczyć,
aż za siódmą rzeką.

Aż za siódmą rzeką,
Aż za siódma górą,
Aż je śnieg przykryje
Grubą, białą chmurą.

 O zdrowie trzeba dbać

1. Zawsze dobrze się odżywiam,

jem owoce i warzywa.

Bo witamin jest tam dużo,

więc mojemu zdrowiu służą.

Ref.: Jeśli nie wiesz,

jak dbać o zdrowie,

przedszkolak ci to powie!

2. O kondycję dbam codziennie,

chętnie jeżdżę na rowerze.

Co dzień się gimnastykuję,

biegam, skaczę, spaceruję.

 

Zamierzenie opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień 2023r.

  1. Witamy przedszkole – zabawy integracyjne oraz ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptację w przedszkolu.
  2. Jestem przedszkolakiem – poznanie i przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie przedszkolnej.
  3. Jak być bezpiecznym? – uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów.
  4. Nadeszła jesień – obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę oraz zmiany, jakie zaszły w przyrodzie.

Wiersz 

Chociaż z nas maluchy, to już dzielne zuchy!
Nasze znaczki znamy, zasad przestrzegamy.

Zgodnie się bawimy.
Na leżaczkach śpimy.
Nowe rzeczy poznajemy
Obiadki ze smakiem jemy
Chodzimy na spacery.

Liczymy: jeden, dwa, trzy, cztery!
Na instrumentach pięknie gramy.
I piosenki śpiewamy.

Nasze przedszkole

1. Co dzień rano z moją mamą
idę do przedszkola,
a tam na mnie już czekają
Antek, Staś i Pola.

Ref.: Nasze przedszkole, wesołe przedszkole,
jest dla mnie drugim domem.
Tu się świetnie czuję, tu świetnie bawię się,
To przedszkole jest wyjątkowe.

2. A w przedszkolu moja pani
zawsze uśmiechnięta.
I koledzy, koleżanki,
zabawki, zajęcia.

Ref.: Nasze przedszkole, wesołe przedszkole…